Ondernemen is vooruitzien en inspelen op een veranderende behoefte. Maar wat zijn nu de laatste trends op het gebied van menukaarten in de horeca? We vertellen je meer over 5 trends die wij steeds vaker zien terugkomen.
Bewust en gezond uit eten
Gezondheid is een veelbesproken thema. In het verleden was dit een thema dat alleen je op tv voorbij hoorde komen, maar tegenwoordig zijn gasten op zoek naar horecagelegenheden waar ook gezonde gerechten op de kaart staan. Het is belangrijk om op deze trend in te spelen. Zorg er dus altijd voor dat je een aantal gezonde gerechten op de menukaart hebt staan. Let wel goed op hoe je de gezonde gerechten beschrijft ten opzichte van je reguliere gerechten. Je wilt natuurlijk niet dat jouw gasten denken dat de reguliere gerechten ‘ongezond’ zijn.
Ambachtelijke en duurzame producten
Er is meer aandacht voor kwaliteit en herkomst van producten. Wanneer we uit eten gaan willen we namelijk verrast worden. Dit geldt ook voor simpele gerechten. Heb jij weleens een Schnitzel gegeten van Livarvlees? Waarschijnlijk niet. Livarvlees onderscheidt zich in smaak sterk van andere soorten varkensvlees. Het vlees is rijper en heeft een sterke, aangename en natuurlijke smaak. Zoals je merkt zit er een verhaal achter dit product. Wanneer dit op je menukaart zou staan zal het de nieuwsgierigheid van je gasten aanwakkeren. Daarnaast laat het ook zien dat je met zorg hebt nagedacht over je gerechten. Uiteraard kun je dit niet toepassen op alle gerechten op je menukaart, maar vertel je gast iets over het verhaal achter de productkeuze van je gerechten. Dit zal de beleving van je gasten ten goede komen.
Bijzondere dieetwensen
Je bent niet verplicht om allergenen informatie te verstrekken op je menukaart. De melding 'Heeft u een allergie? Meld het ons!' is voldoende. Echter zien we een opkomst van het aantal gasten met een bijzonder dieet steeds verder groeien. Dit komt omdat mensen steeds bewuster bezig zijn met eten. We kijken er niet vreemd van op dat er vegetarische gerechten in een restaurant geserveerd worden, waarschijnlijk hou je hier al rekening mee op je eigen menukaart. Maar heb je al vegan, glutenvrije of lactosevrije gerechten op je menukaart staan? Uiteraard bepaal je zelf of je mee wilt gaan in deze trend, maar ben er bewust van dat het omzet kan kosten op het moment dat je er geen aandacht aan besteedt.
Alcoholvrij
Het blijft tegenwoordig niet meer bij goede voornemens in januari. Steeds meer mensen drinken tijdens het diner geen alcohol meer, maar ze kunnen er ook niet helemaal zonder. Om deze reden zien we een opkomst van alcoholvrije of licht alcoholische dranken.Update je drankkaart om die reden met mocktails (niet-alcoholische cocktails), niet-alcoholische champagne en alcoholvrije bieren.
Alles voor de Insta!
Dat de presentatie van je gerechten belangrijk is wisten we natuurlijk al een tijdje, maar je kunt er tegenwoordig je voordeel mee behalen. Gasten vinden het leuk om foto’s te maken van creatieve en opvallende gerechten. Zet om deze reden een aantal speciale gerechten op je menukaart waarvan je weet dat ze de aandacht trekken. Wanneer gasten vervolgens een foto plaatsen op Instagram is dit gratis reclame voor jouw zaak.
Een goede menukaart maakt hét verschil voor jouw restaurant. Via onze tool kun je eenvoudig een mooie menukaart maken. Je ontwerpt binnen no-time een mooie menukaart voor jouw restaurant. Wil je vandaag starten met jouw eigen menukaart?
Klik dan hier.