Menukaart maken: 5 tips voor een goede menukaart

5 tips voor een goede menukaart


Zie een menukaart als het visitekaartje van je restaurant. Een goede menukaart moet namelijk naadloos aansluiten op de sfeer van je restaurant. Je zou het niet denken, maar een slechte menukaart kan een negatieve invloed hebben op de ervaring van je gasten en je omzet. Een goede menukaart maakt hét verschil. Om deze reden geven we je 5 tips voor het maken van een goede menukaart.

Design
Het is geen geheim dat wij design heel belangrijk vinden. Dat is ook de reden waarom wij zijn gestart met Online Menukaart. Het design van de menukaart vertelt iets over je gerechten. Zorg dat het design aansluit op de beleving die je graag wilt uitstralen. Een chique / statige menukaart past natuurlijk niet bij een gezellige lunchroom. Het is belangrijk om de balans te vinden tussen design en de sfeer van je restaurant. Gebruik zachte kleuren om je menukaart accent te geven, maar zorg er te allen tijde voor dat het ontwerp van je menukaart er rustig, overzichtelijk en uitnodigend uitziet. 

Categorieën
Op het moment dat je veel gerechten op je menukaart hebt staan is het belangrijk dat gasten makkelijk een overzicht krijgen van de gerechten. Werk daarom met categorieën. Het klinkt misschien oubollig, maar de categorieën voorgerechten, hoofdgerechten en desserts zorgen ervoor dat gasten je menukaart makkelijk kunnen scannen. Uiteraard kun je afwijken van deze traditionele categorieën, maar zorg altijd voor overzicht. Een onlogische volgorde zorgt voor irritatie en kan impact hebben op je omzet.

Beschrijvingen
Uit onderzoek is gebleken dat de beschrijvingen van gerechten veel invloed hebben op de attractiviteit van een menukaart. Voorzie al je gerechten om deze reden van een beschrijving. Kies hierbij niet voor een simpele opsomming van de ingrediënten. Wees juist origineel en probeer je gast met de omschrijving te verleiden om het gerecht te kiezen. Uit het eerder genoemde onderzoek bleek namelijk dat woorden zoals: heerlijk, vers, mals, romig, fris, klassiek, zacht, smeuïg etc. een positieve invloed hebben op de perceptie van de gast. Je verplaatst hiermee de focus op het gerecht en de prijs wordt hierdoor minder belangrijk. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft in je beschrijvingen en kies er juist voor om je top gerechten eruit te laten springen met een pakkende beschrijving

Prijzen
Over prijzen op menukaarten bestaan meerdere theorieën. Er zijn onderzoeken die aantonen dat het beter is om het euroteken niet te vermelden op je menukaart, of je prijzen niet in 1 kolom te presenteren. Er zijn ook onderzoeken die aangeven dat het beter is om je gerechten niet te sorteren van goedkoop naar duurder, maar er juist voor te kiezen om het duurste gerecht bovenaan te zetten. Feit is dat dit per restaurant anders zal werken. Wij raden dan ook aan om een prijsstrategie te kiezen die past bij jouw restaurant. Het is wel aan te raden om ronde prijzen te gebruiken, dus 9,- of 9,50 euro. Vermijd prijzen zoals 9,99 euro. Daarnaast is ook slim om je prijzen niet te benadrukken. Gebruik hetzelfde lettertype en letterdikte voor je titels en prijzen. Vaak komen wij menukaarten tegen waarbij de prijzen vetgedrukt worden aangegeven. Dit moet je absoluut niet doen op een menukaart, je legt hiermee namelijk de focus op de prijs.

Drukwerk & Presentatie
Je hebt je menukaart af, je hebt nagedacht over het ontwerp en hoe je de gerechten op je menukaart presenteert. Nu is het tijd om na te denken over de presentatie van de menukaart zelf. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je menukaart zelf te printen, maar het ziet er mooier uit als je menukaart laat printen bij een professionele drukker, zoals drukwerkdeal bijvoorbeeld. Nadat je menukaart is geprint ben je nog niet klaar. Het is belangrijk dat je menukaart er altijd schoon en verzorgd uitziet. Kies er bijvoorbeeld voor om je menukaart in een menumap te presenteren, of misschien vind je het mooier om je menukaart op een klembord te plaatsen? De manier waarop je de menukaart presenteert moet natuurlijk passen bij de sfeer van je restaurant. Hierbij is het belangrijk dat je gasten altijd een schoon en mooi verzorgd menuboekje, klembord of geplastificeerd menu krijgen.